Roosendaal

Roosendaal start met pilot deelauto’s

Greenwheels is een autodeelbedrijf (foto ter illustratie, foto: Jeroen Zondag)

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

In Roosendaal start dit jaar een pilot met deelauto’s. De pilot is onderdeel van de vernieuwde mobiliteitsvisie. Het doel van deelauto’s is parkeerdruk verminderen en duurzaam vervoer bevorderen. Het is nog niet duidelijk wanneer de pilot precies van start gaat, naar verwachting arriveren de eerste auto’s in mei.

Het is niet dat de deelauto’s op willekeurige plekken in Roosendaal geparkeerd kunnen worden. Er komen namelijk speciaal gereserveerde parkeerplaatsen voor de voertuigen. Het gaat in totaal om elf parkeerplaatsen, verspreid over het centrum, Burgerhout, Kroeven, Stadsoevers en de Kade. Er is voor de gereserveerde parkeerplaatsen gekozen, omdat de stad nu nog niet ingericht is op (veel) deelauto’s. Op de lange termijn zou een deelauto juist voor een lagere parkeerdruk moeten zorgen, meent de gemeente.

Aanbieders van deelauto’s betalen voor een pilot-parkeervergunning hetzelfde bedrag als de eerste bewonersvergunning (70 euro per jaar). Greenwheels heeft al aangegeven om deelauto’s in Roosendaal te plaatsen en de gemeente is ook al in gesprek geweest met Reisbalans. Na een jaar wordt de pilot geëvalueerd.

Kans op structureel beleid

Het doel van de pilot is om te achterhalen of deelauto’s een structurele oplossing kunnen bieden voor efficiënter ruimtegebruik, een lagere parkeerdruk en duurzamer vervoer. Dat haakt namelijk aan op de nieuwe mobiliteitsvisie van Roosendaal. Daarin zet de gemeente in op het STOMP-principe: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service en daarna pas de Personenauto. Deelvervoer is onderdeel van Mobility as a service.

Is de uitkomst van de pilot positief, dan volgt er een voorstel voor structureel beleid.

Lees ook: Gemeenteraad Roosendaal stemt in met Mobiliteitsvisie, motie FvD haalt het niet