Roosendaals raadslid slaat alarm over pakketbezorging
Voor velen herkenbaar maar lastig in cijfers te vatten. Het Roosendaalse raadslid Selda Bozkurt stelt dat haar noodkreet over pakketbezorgers door minstens vijftien verklaringen wordt ondersteund. En dat is volgens haar nog slechts een tipje van de ijsberg. Want ongelukjes en irritaties worden zelden gemeld.
Bozkurt heeft de kwestie namens Burgerbelangen bij haar collega’s aangekaart. Belangrijk bij haar betoog is dat meldingen bij politie of verzekeraars geen harde onderbouwing leveren. “Maar je hoort het overal van inwoners. Er wordt veel over gesproken”, verzekert zij. Op basis van de bevindingen heeft ze bij mensen die bij haar aan de bel trokken gevraagd (alsnog) hun ervaringen bij politie en gemeente te melden.
Het raadslid rept van veel ongelukken en problemen door bestelbusjes van de diverse bezorgdiensten. “Pakketbezorgers die te hard rijden en hun bus op de stoep of het fietspad zetten.” Bij haar partij zijn daar de nodige mails over binnengekomen. Dat Bozkurt de zaak aankaart wil overigens niet zeggen dat zij geen begrip heeft voor de tijdsdruk waaronder de bezorgers werken.
Er móet iets gebeuren.
Niettemin zag ze met eigen ogen hoe net even een auto werd geschampt of éénrichtingstraat vanaf de verkeerde kant werd ingereden. “Mensen vertellen me dat ze weken bezig zijn met de verzekering”, aldus Bozkurt, die de hulp van de gemeente heeft ingeroepen. “Die moet extra gaan opletten. Er móet iets gebeuren.”
Geen prioriteit
Tegelijk erkent het raadslid dat vervelende ervaringen met haastige pakketbezorgers zelden worden gemeld. Dat bevestigt de politie, die haar woorden niet kan staven aan de hand van de cijfers. “Het kan kloppen, het gaat rond. Nou ja, je kent het wel: die jongens hebben het zwaar”, klinkt het uit de mond van een woordvoerder in Roosendaal. Op basis van de huidige bevindingen heeft het onderwerp bij de politie echter geen extra prioriteit, blijkt uit zijn toelichting.
Het Roosendaalse verzekeringskantoor Voets Assurantiën ziet als tussenpersoon evenmin een grote toename van het aantal claims. “En als mensen het onderling regelen vragen ze eerst ons vaak advies in dat soort gevallen.”