Roosendaalse dienstregeling op de schop: na zeven uur ’s avonds geen bussen meer
In de dienstregeling van het busvervoer in Roosendaal wordt per 2022 flink geschrapt. Zo zouden er in het weekend na 19.00 geen bussen meer rijden. Een verruiming zit er niet in en ook de flexbusjes komen niet terug. Dat antwoorden burgemeester en wethouders op de vragen van Groen Links-raadslid Naima El Azzouzi. Het teruglopende aantal reizigers zou de oorzaak zijn van de eventuele aangepaste dienstregeling.
El Azzouzi vroeg begin oktober aandacht voor het feit dat er na 21.30 geen bussen meer rijden. Het antwoord dat de dienstregeling juist inkrimpt, valt haar tegen. “Het is heel jammer om lezen en dit is niet positief voor Roosendaal en haar inwoners.” Als Roosendaal een studentenstad wil zijn, is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer belangrijk. Daarnaast spreekt zij ook over veiligheid. “Lopen en fietsen in het donker wordt niet door iedereen als veilig ervaren.” Het alternatief van een taxi is prijzig en niet iedereen kan een beroep doen op vrienden of familie met een auto.
Aandacht bij de provincie
Het college ziet de rol van het openbaar vervoer voor een veilige rit naar huis in. Zij blijft aandacht vragen bij de provincie, maar geeft aan geen invloed te hebben op de dienstregeling van Arriva. Volgens het raadslid ligt de kwestie ook niet bij het college. Zij deelt volgens haar dezelfde zorgen. Maar El Azzouzi denkt liever in mogelijkheden en opties. “Er zijn veel constructies mogelijk. Misschien kan de gemeente bijvoorbeeld met een commerciële partij samenwerken. Een buurtbus met vrijwilligers zou ook interessant kunnen zijn.”
Het is volgens het raadslid dan ook een groot gemis dat de Bravoflex-busjes niet meer rijden. Deze busjes waren een proef en boden reizigers de mogelijkheid om tussen half tien s ’avond en middernacht toch te reizen. Op de vraag waarom deze busjes niet meer rijden, speelde ook hier het aantal reizigers een rol. Met een gemiddelde van 23 mensen per avond, werd het te duur.
Kwetsbare groepen de dupe
Volgens El Azzouzi zijn met name jongeren, ouderen, mensen in armoede en mensen zonder auto de dupe. Zij worden volgens haar beperkt in wat zij wel en niet kunnen. “Een auto is duur en over een rijbewijs beschikken, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mensen moeten creatiever worden, maar dit is niet voor iedereen mogelijk. De kosten voor een taxi zijn bijvoorbeeld ook hoog.”
Vervoersmaatschappij Arriva laat zelf niets los. “Het klopt dat er een nieuwe dienstregeling komt. Halverwege december is de nieuwe dienstregeling bekend. Tot die tijd doen wij geen mededelingen over eventuele aanpassingen.” De maatschappij laat weten dat de regeling tot stand komt in overleg met gemeenten en de provincie.