Roosendaalse verkeersveiligheid blijft een heikel punt: ‘De auto is de baas’
Roosendaal scoort slecht als het gaat om verkeersveiligheid. Volgens onderzoeksbureau Independer staat de gemeente zelfs in de top vijf van Brabantse steden met de meeste ongelukken. En daar moet heel gauw iets aan gebeuren, vinden de Roosendaalse afdelingen van Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. “Of wachten we tot er weer een dode valt?”
De gemeente zelf probeerde de hoge plek op de ranglijst nog te nuanceren. Zo zou een groot deel van de ongelukken gebeuren op wegen van de provincie of het Rijk. Toch zou ook op de wegen in de gemeente zelf nog een hoop winst te behalen zijn. “Bijvoorbeeld op de kruising van de Burgemeester Schneiderlaan met de Gezellelaan’, vertelt Eddy Matthijssen, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland afdeling Roosendaal. “Afgelopen zomer is daar een man overleden na een verschrikkelijk ongeluk. En eerder deze maand werd een middelbare scholier van haar fiets gereden.”
Wat mij betreft gaat morgen de schop in de grond.
En het valt de automobilisten niet eens altijd te verwijten. “De situatie lijkt misschien overzichtelijk, maar er gaat hier een hoop mis. Gelukkig hoor je nu steeds meer geluiden dat er binnen een aantal jaar alsnog een rotonde komt. Dat zou het een stuk veiliger maken. Wat mij betreft gaat morgen de schop in de grond, maar je moet ook reëel zijn.”
Ook Ron Vuijk, voorzitter van de Roosendaalse afdeling van de Fietsersbond, maakt zich grote zorgen. “De auto is gewoon de baas. Hoe dat komt? Omdat de wethouder zich alleen maar laat rondrijden in een BMW.” En toch is politieke onwil volgens Vuijk niet het probleem. “Ik heb met een hoop partijen gesproken en er is écht een groot draagvlak. Als ik met argumenten uitleg waarom het hier zo gevaarlijk is voor fietsers, geven ze je stuk voor stuk gelijk.”
Die straat is in 1890 aangelegd. We zijn 130 jaar verder en aan die indeling is niks veranderd.
Nu is zijn grote missie om ook daadwerkelijk vooruitgang te boeken. “Denk aan de Hulsdonksestraat. Die is zo smal, dat fietsers regelmatig door een zijspiegel worden aangetikt. Maak daar een eenrichtingsstraat van.” Diezelfde oplossing zou volgens hem ook op de Boulevard werken. “Die straat is in 1890 aangelegd. We zijn 130 jaar verder en aan die indeling is niks veranderd. Kijk naar die uitrit bij de Aldi. Daar is nu een paaltje weggezet om te voorkomen dat mensen naar links het terrein af gaan. Maar ze rijden er nog steeds omheen.”
Vuijk weet wel waar dat aan ligt: “Het gebrek aan handhaving. Zet daar dan een dag lang een boa weg, die iedereen op de bon slingert.” Voor dit moment richt Vuijk zijn hoop op de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. “Laten we hopen dat het nieuwe college daadwerkelijk aan de slag gaat met de veiligheid.” En anders? “Ik ben vrij activistisch. Dus kijk er niet van op als ik nog een keer zo’n gevaarlijk punt ga bezetten. Het gaat me veel te langzaam.”
Lees ook: Aangereden fietser uit Roosendaal in ziekenhuis overleden