Achtmaal

Scheuren over de West-Brabantse wegen tijdens GTC Rally Nacht van Achtmaal

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Het serviceterrein ligt vol met stro en sommige stukken onverharde weg zijn uit het circuit geschrapt. De eerste avond van GTC Rally De Nacht van Achtmaal kende de nodige uitdagingen vanwege de vele regenval. Maar het is niets wat de organisatie niet aankon, want de ruim negentig deelnemers scheurden onverminderd hard over de wegen.

“Het was wel een uitdaging ja”, vertelt organisator John Elst. “Het serviceterrein is een strodorp en we hebben een aantal stukken uit de proeven moeten halen. Maar we zijn er alsnog helemaal klaar voor.” Bovendien hoort anticiperen op het wegdek bij het rallyrijden, meent hij. “Dat maakt het ook uniek. Maar ons geeft het wel spanning hoor”, lacht hij. “Maar ondanks het slechte weer blijft de stemming bij ons goed.”

De vrijdagavond bestaat uit drie klassementsproeven. De eerste vindt plaats op industrieterrein Vosdonk in Etten-Leur. Daarna rijden de deelnemers door naar Achtmaal en de laatste proef vindt plaats bij Oostaaijen. Zaterdag vinden de andere proeven plaats. “Alle tijden worden bij elkaar opgeteld. Degene met de beste tijd is de uiteindelijke winnaar.”

Kanshebber Yannick

Zeker vijf rallyrijders doen mee voor de titel. “Normaal zijn dat er twee of drie. Er rijden echt topauto’s mee met hele goede coureurs. Dus dat belooft een mooie strijd te worden”, aldus de organisator. Eén van die toprijders is de 25-jarige Yannick Vrielink uit Zutphen. “Het is de vierde keer dat ik mee mag rijden met de GTC Rally”, begint hij. De coureur staat momenteel tweede in het Nederlands Kampioenschap. “Maar er rijden vandaag een hoop sterke jongens mee. Roald Leemans bijvoorbeeld. Daar verwacht ik veel van na zijn sterke optreden vorig jaar hier.”

Yannick Vrielink Nacht van Achtmaal GTC Rally
Yannick staat momenteel tweede in het Nederlands Kampioenschap.

Yannick geeft aan dat hij niet perse voor de winst hoeft te rijden. “Al zou dat wel leuk zijn.” Zijn strategie is eerder tactisch. Het gaat immers om de uiteindelijke puntentelling. “Als mijn tegenstander vierde eindigt, en ik derde, dat heb ik al een hele goede wedstrijd gereden.”

Toen Yannick begon met rallyrijden reed hij mee met een 206 in de Budget Cup. “Een eenvoudige manier om mee te starten in de rallysport.” Sinds deze winter rijdt hij in een Fiësta R5 4×4. Een auto die behoort tot de topklasse van de Nederlandse rallysport. “Met zo’n auto kan je voor de winst meerijden, en dat is me tot nu toe al twee keer gelukt. Deze auto kan je in Nederland niet zo bij de dealer kopen.” Hij rijdt dan ook met een Engels kenteken en haalt snelheden tot 190 kilometer per uur. “Dit valt echt niet te vergelijken met een normale auto.”

Wat zijn Yannick zijn dromen nu hij zo aan zijn succes timmert binnen de rallysport? “Vroeger was dat meerijden met de rally van Hellendoorn. Dat is inmiddels gelukt. Nu wil ik hem winnen. Maar eerst maar eens de GTC Rally dit weekend!”

Vader en dochter

Peter en Daphne Mangus uit Sprundel zijn vader en dochter, en rijden samen mee met de Nacht van Achtmaal. Daphne is de navigator. “Mijn vader moet dus heel goed naar mij luisteren.” En de rol van Peter: “Zoveel mogelijk gas geven.” Peter rijdt al heel lang rally’s. Voorheen reed hij met zijn oudste dochter, die rijdt nu zelfstandig. “Mijn kinderen zijn hier echt mee opgegroeid”, vertelt hij. “En ik ben weer aangestoken via mijn zwager.”

Peter en Daphne Mangus GTC Rally Nacht van Achtmaal
Peter en Daphne rijden samen zo’n acht rally’s per jaar.

De rallysport betekent voor Peter en Daphne dus echt ‘familie’. “En het is gewoon heel gezellig”, zegt Daphne. “Samen genieten van de spanning en adrenaline. Leuk om zoiets samen te kunnen doen.” Ruziën tijdens het rijden doen ze eigenlijk niet. “Af en toe een meningsverschilletje, maar dat hoort erbij”, vervolgt Peter.

Ze rijden in een auto uit de jaren tachtig. “Een historische auto dus”, gaat Peter verder. Het tweetal hoopt de rally helemaal uit te kunnen rijden. “En zo goed mogelijke tijden weg te kunnen zetten natuurlijk”, aldus Daphne. “Als we de eerste proef goed uitrijden dan gaan we ook proberen om wat sneller te rijden”, vult Peter aan. Ze hopen bij de eerste vier of vijf te eindigen van de historic-groep. “Maar hoger is natuurlijk altijd mooi meegenomen.”

Lees ook: Gierende banden en ronkende motoren: Nacht van Achtmaal komt eraan