Moerdijk

Speciaal magazine voor toeristen moet de gemeente Moerdijk op de kaart zetten

In het magazine komen verschillende aspecten van toerisme aan bod.

Anouk Houweling Anouk Houweling

Met de Toeristische Gids Moerdijk wil de gemeente Moerdijk toeristen én inwoners informatie geven over recreatie in de regio. Dat kan gaan over een mooie fietsroute of museumbezoek, maar ook over overnachtingen. Op die manier hopen ze meer toeristen naar de gemeente te trekken.

Het idee komt van Sylvia Rutte die samen met haar man Klaas eigenaar is van Camping Markdal in Standdaarbuiten. “We hebben veel toeristen op ons recreatiebedrijf die onderweg zijn naar Zeeland of naar de basiliek in Oudenbosch of naar Willemstad gaan. Dat zijn voornamelijk de enige trekpleisters waarvoor mensen naar Moerdijk komen”, legt Rutte uit. “Dat kan anders.”

Het idee is ontstaan nadat ze op de camping merkte dat er behoefte is aan een bundel waar alle activiteiten en bezienswaardigheden van de regio in staan. “We hebben wel losse folders en dergelijke, maar niet zoals dit.” Naast de camping is ze ook actief bij een club ondernemers die meedenken over toerisme in de gemeente. Daar heeft ze haar idee gepitcht. Daarna heeft ze een deel van het budget uit het potje van toerisme van Gemeente Moerdijk gekregen om het magazine uit te kunnen geven.

Ruim aanbod

In het magazine komen verschillende aspecten van toerisme aan bod. Zo is er bijvoorbeeld een verhaal over de achtergrond van de regio. “Ook staan er hotspots in, leuke plekken voor kinderen en veel wateractiviteiten”, vertelt Rutte. Maar ook het bourgondisch Brabant met de eettentjes is niet vergeten. “Van verblijfs- tot dagrecreatie. Het is echt in de breedste zin van het woord.”

Er is volgens Rutte zoveel moois te zien in de regio Moerdijk waar ook de inwoners zelf soms geen weet van hebben. “Langs de Zuiderwaterlinie zijn mooie fietsroutes met verschillende forten zoals Sabina en De Hel. Dat zijn leuke plekken om tijdens de route te pauzeren.” Er is namelijk veel historie rondom de Zuiderwaterlinie en de vestingsteden Willemstad en Klundert. “Maar er zijn ook routes langs plekken waar je streekproducten kunt kopen.”

Ander beeld

Met de uitgave van het magazine hoopt Rutte dat mensen Moerdijk niet meer alleen gaan zien als gemeente met industrie. “Mensen denken vaak alleen aan Shell Moerdijk, er is veel meer te zien en te beleven.” Ze hoopt de regio nóg meer op de kaart te zetten. Regio Moerdijk is trots op de industrie, want dat levert veel werkgelegenheid op. “Maar mensen moeten ook weten dat je leuk door de polder kan fietsen of voor een hapje en drankje hier moet zijn.”

Wat volgens Rutte de mooiste bezienswaardigheid is? “In Klundert heb je een mooi stadhuis en kan je leuk rondwandelen over de vesting. Daar heb je bouwwerken van de Zuiderwaterlinie”, vertelt ze enthousiast. “Maar ook een authentieke high tea bij de Prullenkast, een leuke tearoom in de polder. Daar kan je ook een kano huren om over de kreek te varen. Dat is een stukje rustige natuur, heel bijzonder.”

Vervolg

In samenwerking met Corianne Bartels van Visit Moerdijk is het magazine tot stand gekomen. De uitgave die nu uitkomt is voor het jaar 2025/2026. “Er komen nu 15.000 exemplaren. Die komen bij verschillende verblijfs- en dagrecreatie locaties te liggen, maar bijvoorbeeld ook bij de kapper of het gemeentehuis. Plekken waar veel mensen komen.”

In het magazine zijn QR-codes te vinden, zodat mensen ook volgend jaar de actuele informatie kunnen opzoeken. Ze hoopt dat er voor het jaar 2027/2028 opnieuw budget is voor een mooi tijdschrift. “Ik ben er best trots op en kijk ernaar uit om het aan gasten mee te geven”, sluit ze af.

Het magazine ligt bij verschillende verblijfs- en dagrecreatie.