Sterck pakt Bergse citymarketing op en lanceert nieuwe website
En ineens was BergenopZoom.nu een feit. Een nieuwe website die online bezoekers tot fysieke bezoekers moet maken. Vol activiteiten en promotie van wat de gehele gemeente zoal te bieden heeft. Het is opgezet door Sterck, de ondernemersvereniging van de binnenstad. Maar voorzitter Kees van Male is er heel duidelijk over: Deze site is er voor de hele gemeente! En wat hem betreft is dit pas het begin.
Sterck pakt bewust de citymarketingrol op die de gemeente al langere tijd niet meer vervult. “Anderen doen het niet”, stelt Van Male vast. “Als de gemeente citymarketing om zeep heeft geholpen, zullen we toch met z’n allen iets moeten doen.” Alleen het VVV is er nog, stelt de Sterck-voorzitter vast, en dat volstaat in deze vorm absoluut niet.
Luchtballon
De site gaat om veel meer dan waar Sterck voor staat. De ondernemersvereniging is gericht op de binnenstad van Bergen op Zoom maar wil zich op het grotere geheel richten, het gezamenlijke belang van de hele gemeente. “Je moet Bergen op Zoom vanuit een luchtballon bekijken”, stelt de voorzitter. “Hoe gaan we mensen geïnteresseerd krijgen om naar hier te komen. Vervolgens is het aan de individuele ondernemer om er iets van te maken.”
Nieuwe start
De nieuwe website is eigenlijk pas het begin, wat Sterck betreft. Het moet een aanzet zijn waar veel meer partijen en initiatieven bij aan gaan haken. Het liefst ziet het bestuur dat er een nieuwe organisatie ontstaat die het op de kaart zetten (en houden!) van Bergen op Zoom op professionele en zelfstandige wijze oppakt. Niet met ambtenaren en bestuurders die zich steeds met de uitvoering bemoeien, of andere stakeholders die te veel hun eigen agenda leidend maken.
Over de financiering is eveneens al nagedacht. De toeristenbelasting moet niet aan het onderhoud van fietspaden of dat soort zaken worden besteed, vindt Sterck. Dat geld zou geoormerkt moeten zijn voor zaken als citymarketing.
Samen de koers bepalen
Van Male en zijn bestuur zien een onafhankelijke constructie voor zich, die zowel beleidsmatig als uitvoerend zorgt voor een evenwichtige promotie. Natuurlijk wel mét input van gemeente, ondernemers, kunst- en cultuurorganisaties, evenementen en dergelijke. Een ambitieus streven waar de nieuwe website hoogstens een eerste aanzet voor moet zijn. Niet alleen omdat Bergen op Zoom het al veel te lang zonder serieuze promotie moest doen, tevens als inspiratie en voorbeeld van hoe het ook kan. En daarnaast dus als open uitnodiging aan iedereen om aan te haken.
De nieuwe website bezoeken? www.bergenopzoom.nu