Bergen op Zoom

Streekbussen nemen stadsvervoer over in Bergen op Zoom

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

De veranderingen in het openbaar vervoer van Bergen op Zoom gaan door. Dat hebben vervoersorganisatie Arriva en de gemeente Bergen op Zoom woensdag bekend gemaakt. Van de stadslijnen blijft alleen buslijn 25 over. De routes van de andere stadsbussen worden overgenomen door streekbussen.

De provincie Noord-Brabant, die het openbaar vervoer in West-Brabant regelt, was van plan minder buslijnen te laten rijden in Bergen op Zoom. Dat was tegen het zere been van de gemeente, legt wethouder Patrick van der Velden uit. “Daarop hebben wij toen een negatieve beoordeling gegeven als Bergen op Zoom, een zienswijze dus, waarin wij zeiden ‘dat kan zomaar niet’. Wij willen wel voor onze burgers dat de mobiliteit gegarandeerd blijft en dat ze d’r eigen kunnen verplaatsen van A naar B.”

De gemeente, de provincie en Arriva zijn opnieuw om de tafel gaan zitten om te zien wat er in Bergen op Zoom voor oplossingen bedacht konden worden. Die oplossingen bestaan uit 3 verschillende delen: Bravo Flex, de gewone buslijnen en een deeltaxi-systeem.

Bravo Flex

In Bergen op Zoom is gekozen voor Bravo Flex. Hiermee kun je kiezen of je alleen maar naar het station wilt, of dat je echt van halte tot halte wilt rijden. Van der Velden: “Dan kun je vanaf een halte naar het station voor 1,50 euro. Wil je van halte naar halte, bijvoorbeeld je wilt vanuit Noordgeest ergens terecht komen in Lepelstraat, dan betaal je daar 3,50 euro voor. Dus dat is het Flex-systeem, dan moet je reserveren van tevoren en dan word je opgehaald in een kleiner busje.”

Gewone buslijn

Het tweede deel van het plan is een gewone buslijn naar Lepelstraat. De halte aan de Halsterseweg-Steenbergseweg in Lepelstraat blijft. Van der Velden: “Er is ook gezegd, die haltes blijven gehandhaafd, maar dat betekent wel dat mensen vanuit De Beek naar die halte moeten om met die grote lijnen weer verbinding te krijgen met het openbaar vervoer.”

Deeltaxi-systeem

In de oude plannen zou Lepelstraat helemaal buiten de boot vallen en geen openbaar vervoer meer hebben. Daar is nu een deeltaxi-systeem voor bedacht. “Dus niet de deeltaxi zoals we die kennen, maar als vervoersvoorziening voor verplaatsing van je huis naar een halteplaats, het Molenplein in Halsteren. En vandaar kun je dan weer op de bus stappen,” aldus de wethouder.

Fietsdeelsysteem

Arriva gaat de nieuwe manieren van openbaar vervoer bekend maken. Suzan van Beek is woordvoerder van Arriva: “De passagiers worden geïnformeerd via een reizigerscampagne. Die start media november. Die is zowel gericht op de bestaande reizigers die nu al gebruik maken van onze busverbindingen, als ook op nieuwe reizigers om te laten zien wat de mogelijkheden zijn met bijvoorbeeld Bravo Flex, maar ook met een fietsdeelsysteem dat in het voorjaar van 2020 geïmplementeerd zal worden.”

Voorzieningen weer goed

Wethouder Van der Velden is tevreden over de gevonden oplossingen. “We denken dat we zo alle voorzieningen weer goed hebben, dat de mensen niet meer achter de geraniums blijven zitten, maar altijd gebruik kunnen maken van een mobiliteitssysteem.”

Lees ook: Bergen op Zoom verliest buslijnen 22 en 23