Bergen op Zoom

Studenten beleven de bouw op de bouwkennisdag

Rick Minnebach Rick Minnebach

Metselen, graven en met de handen bezig zijn. Op de nieuwbouwlocatie aan de Teunisbloemenstraat in Bergen op Zoom maakten studenten van het Zuidwesthoek college en Curio Bergen op Zoom woensdagmiddag kennis met de bouwsector.

Met een opvallende roze helm op zijn hoofd, opent Arjen de vries met het harde geluid van een gastoeter. Vervolgens lopen de studenten in groepjes naar verschillende plekken op het bouwterrein. “Vandaag is het de bouwkennisdag. Het is inmiddels de vierde editie omdat we graag extra handjes in de bouw willen hebben”, zegt De Vries die sociaal projectleider bij Lithos is. “De bouw is niet meer zoals vroeger dat je alleen maar loopt te sjouwen. Je moet het zien als een assemblage project.”

Warm maken

Bouwbedrijf Lithos is niet het enige bedrijf dat de studenten warm wil maken voor werken in de bouwsector. Normaal is een bouwterrein als dit hermetisch afgesloten, vandaag staan de hekken wagenwijd open. Onder begeleiding van professionals uit de bouw metselen de bezoekers een muurtje en leggen ze straatstenen. Een architect op de vierde verdieping laat trots zien wat zijn werk inhoudt en op dezelfde verdieping speelt Stadlander een interactief spel met de bezoekers en leren ze van alles over elektrotechniek. “We zijn eigenlijk een groep gespecialiseerde aannemers die samen voor de corporatie Stadlander aan dit gebouw aan het werken zijn. We hebben elektriciens, metselaars, stratenmakers en architecten staan. Samen met de corporatie staan we hier om de jeugd warm te krijgen voor de sector.”

Rondkijken

“Ik denk wel dat ik later in de bouw ga werken”, vertelt Rilano van het Zuidwesthoek college. Hij is samen met zijn klasgenoten een wijk aan het vormgeven in het spel van Stadlander. “Ik vind het wel interessant. Weet alleen nog niet wat ik ga doen, maar ik ga vandaag lekker rondkijken.”

Rilano is een van de studenten die De Vries wil bereiken. “We zien dat de één heel aandacht aan het luisteren is, terwijl de ander liever wil gaan gamen. We hopen dat de jongeren gaan denken: ik denk dat ik dit wel kan. Dat is de eerste stap die de leerlingen moeten maken, en dan kunnen wij ze ondersteunen en motiveren. Sinds 2018 heb ik al veel nieuwe collega’s hierdoor mogen verwelkomen.”