Studenten Curio hebben unieke machines gebouwd als eindproject
Ieder jaar krijgen studenten Technicus Engineering van Curio de opdracht om als eindexamenproject een machine te bouwen. Achttien weken krijgen de studenten de tijd om een plan te bedenken, sponsoren te zoeken en de machine in elkaar te zetten. Dit jaar was het anders dan anders, maar toch zijn er bijzondere machines gemaakt. Zo maakten ze onder meer een machine die aanmaakblokjes maakt van houtsnippers en een machine die zelf friet bakt en in een puntzak stopt.
Door: Jerom Huijskens
Het eindexamenproject voor de leerlingen Technicus Engineering op Curio is al een aantal jaar een machine bouwen. Docent René van Haaften begeleidt het project. Het begint met een tekening en achttien weken later heb je een mechanisch wonder. De leerlingen konden dit jaar tevens voor de eerste keer hun project uitvoeren bij een extern bedrijf.
Uitdagend project
,,Alles wat ze in de afgelopen jaren hebben geleerd komt nu samen,” zegt Van Haaften. ,,De leerlingen maken de opdracht in groepjes van drie. Het begint met een bouwplan maken, daarna zetten ze een marktonderzoek uit, zoeken ze sponsoren en uiteindelijk bouwen ze de machine. Ik ben ieder jaar weer trots als ik zie wat de studenten hebben gemaakt.”
Jeffrey van der Klis is één van die studenten die dit project deed. Zijn groepje heeft een machine gemaakt die van een aardappel zelfstandig frietjes snijdt, bakt en serveert in een puntzak. ,,Het was best een uitdagend project”, vertelt Van der Klis. ,,Gelukkig waren de dagen minder lang dan ik had verwacht. We zijn er allemaal aan uitgekomen en we konden met vragen altijd terecht bij onze docent.”
Sponsoren
De student krijgen vanuit de opleiding een bedrag van 500 euro om hun machine te bouwen, maar dat is zeker niet voldoende. Daarom moeten de studenten zelf op zoek naar spronsoren. Dat is vaak goed te doen zegt laatstejaarstudent Teun Exalto. Zijn groepje maakte een machine die aanmaakblokjes maakt van houtsnippers. ,,Het ging ons best goed af met sponsoren vinden. We geven onze machine als hij klaar is zelfs aan onze donateurs. Dan willen ze namelijk aan hun klanten laten zien wat wij gemaakt hebben met de donatie.”
Flexibel en efficiënt
Dit jaar had de coronacrisis invloed op het project. Normaal gesproken hebben de leerlingen wekelijks 40 uur de tijd om aan hun project te werken en nu werd dat teruggebracht tot 25 uur. ,,Dat zorgde voor de nodige onrust. De school bleef een paar avonden in de week open zodat leerlingen toch aan hun project konden werken. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Ze zijn heel efficiënt en flexibel te werk gegaan”, vertelt Van Haaften.