De ombudsman helpt!

De nieuwsredactie van Omroep ZuidWest wil meer betekenen voor de regio dan alleen actualiteiten brengen. We houden ons daarom tevens bezig met ombudswerk. Loop je als inwoner van ons verzorgingsgebied, of als organisatie, van het kastje naar de muur? Heb je geen idee meer waar je met je verhaal en een probleem terecht kunt? Wellicht kunnen wij je helpen.


De kracht en invloed van (lokale) media kunnen nog wel eens deuren open krijgen die anders gesloten blijven. Onderzoeksjournalist annex ombudsfunctionaris Hans-Jorg van Broekhoven kijkt graag of we iets voor je kunnen betekenen.

Ombudsman voor iedere inwoner van ons uitzendgebied

Voor wie we ombudswerk kunnen oppakken? In principe voor iedere inwoner van ons uitzendgebied. Maar ook voor organisaties die zich tegengewerkt of niet gehoord voelen. Je kunt in ieder geval altijd je verhaal kwijt. Daarna gaat Hans-Jorg uitzoeken of het een zaak dan wel dossier is waar we wat mee kunnen. Als dat niet het geval is proberen we je wel door te verwijzen en leggen we ook uit waarom wij er niets in kunnen betekenen.

Wanneer je verhaal wél iets voor ons is, gaan we nader met je in gesprek. Om vervolgens aan de slag te gaan en contact zoeken met de organisatie(s) waar je een probleem mee hebt. Ombudswerk is daar een onderdeel van.

Ieder verhaal heeft twee kanten

Logischerwijs vinden we dat een verhaal altijd minimaal twee kanten heeft. Hoor en wederhoor zijn onderdeel van onze redactionele aanpak. We geven dus ook andere betrokkenen de kans om te reageren en die kant van de kwestie uit te leggen. Het is niet aan ons om te oordelen wie er gelijk heeft. We kunnen verhalen en problemen blootleggen en de betrokkenen mogelijk zelfs (weer) nader tot elkaar brengen maar dat willen we wel zo objectief mogelijk doen, zonder zelf een (eind)oordeel te geven. Wél geven we publiciteit aan wat er speelt. Voor organisaties waar iets mis ging zien we dat als een kans. Ze kunnen er immers van leren, zich verbeteren en dat dan meteen laten zien. We weten al dat veel bestuurders dat ook zo ervaren.

Vanzelfsprekend zit er tevens een journalistiek-redactionele bedoeling achter wat we doen. We zoeken immers naar verdieping van onze berichtgeving en programmering. Je dient dus akkoord te gaan met het feit dat je verhaal in de publiciteit komt, vanzelfsprekend altijd op een respectvolle wijze. Voor mensen en organisaties die daar niet aan mee willen werken kunnen we helaas niets betekenen.

Ombudsman inschakelen

Heb jij een onderwerp voor onze ombudsman, mail dan naar [email protected].