Roosendaal

Telefoontjes zonder spoed naar huisartsenposten verergeren personeelstekort en drukte

Gijs van Iwaarden Gijs van Iwaarden

Vanaf deze maand is de huisartsenpost (HAP) in Roosendaal ‘s nachts gesloten en moeten mensen met spoedgevallen naar Bergen op Zoom. Deze wijziging is één van de maatregelen die HAP neemt om kwalitatieve zorg aan te blijven bieden in een tijd met grote personeelstekorten. Ook een vermindering van het aantal niet-noodzakelijke telefoontjes naar de HAP zou de druk op de spoedpost kunnen verlichten, denkt de organisatie.

Het gaat hier om maar liefst zo’n 65 procent van de bellers, vertelt Ineke Welschen, manager van Stichting Huisartsenposten West-Brabant in Roosendaal en Bergen op Zoom. “Dit zijn mensen die gerustgesteld kunnen worden en die telefonisch zorgadvies krijgen. Als deze groep minder zou bellen, dan was de druk hier een stuk minder hoog en dan was het personeelstekort ook kleiner.”

(On)terecht bellen

Je kan moeilijk mensen ervan weerhouden om te bellen. Al helemaal als er vaak een hoop ongerustheid achter schuilt. Als je dan, in de avond- nacht en weekenden toch de huisarts belt, dan is de eerste persoon die je spreekt één van de triagisten. Door middel van uitvraging van de beller proberen zij erachter te komen wat de medische ernst van de situatie is. Dit wordt gedaan aan de hand van de verschillende maten van urgentie- 1 is hierbij spoedeisend en 5 betekent weinig gevaar. Miranda Westdijk, teamleider triagisten Bravis Roosendaal en Bergen op Zoom, spreekt voor haar werk veel mensen die wel of geen spoedeisende hulp nodig hebben.

Mensen die bellen zitten met een reële zorgvraag

Ook Westdijk erkent dat er vaak niet-spoedeisende hulpvragen zijn, en dat begrijpt zij wel: “Die mensen zitten met een reële zorgvraag. Daarnaast zijn mensen zijn tegenwoordig sneller bang. Je hoort de vreselijkste dingen in de nieuwsmedia. Dan ben je ook bezorgd of dat ook bij jou aan de hand is”, vertelt ze.

24-uurs maatschappij

Tel daarbij op dat we steeds meer naar een 24-uurs maatschappij toe leven. “Je kan ‘s nachts iets bij de H&M bestellen dus waarom kan je dan niet ook naar je wrat laten kijken? Dat zijn wel zaken die in deze generaties meegenomen moeten worden”, vertelt triagiste Westdijk. Het tekort aan huisartsen in de dagzorg helpt ook niet mee volgens de Roosendaalse huisarts Christiaan Nauta. Hij ziet mensen die niet ingeschreven staan bij een huisarts de spoedpost bezoeken. Hij hoopt daarom dat zo veel mogelijk huisartsen ervoor kiezen om in een huisartsenpraktijk te gaan werken.

Online antwoorden

Wanneer mogen mensen dan sowieso wél langskomen? Dat vindt de huisarts Nauta lastig om te zeggen. “Wij snappen natuurlijk dat mensen met een medische vraag graag willen langskomen. We zijn er voor mensen waarvan de hulp medisch gezien niet uitgesteld kan worden tot de volgende werkdag. Huisartsen proberen mee te geven dat mensen hun vragen vaak al online kunnen laten beantwoorden. Zo adviseert Nauta websites als moetiknaardedokter.nl of thuisarts.nl Dit zou een oplossing kunnen zijn om het aantal niet-spoedeisende hulpvragen omlaag te brengen.