Roosendaal

Treinspoor maakt plaats voor vijfduizend nieuwe woningen in Roosendaal

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

De gemeente Roosendaal gaat flink investeren in het gebied achter het treinstation. Daarom wordt er één miljoen euro uitgetrokken om de mogelijkheden voor dit gebied te onderzoeken. Het huidige spoor zal versmald worden, wat ervoor zorgt dat er ruimte komt voor duizend nieuwe woningen.

Het aanpakken van de spoorzone is een langgekoesterde wens van de gemeente. Achter het station liggen namelijk twintig treinsporen. Een groot deel daarvan wordt niet meer gebruikt. Door het aantal sporen terug te brengen naar acht, komt er zestig hectare aan grond vrij. Dat is de ruimte die nodig is voor de duizend woningen.

“Het toevoegen van woningen zal moeten leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de stad. Niet alleen voor het centrum, maar ook voor de leefbaarheid in de wijken”, legt burgemeester Mark Buijs uit. Door nieuwe woningen te bouwen, komt er namelijk meer doorschuifruimte op de woningmarkt. En dat moet de diversiteit van de wijken vergroten en verbeteren.

Verbinden

De gemeente ziet in dat uitbreiden in de stad belangrijk is. “We willen niet graag buiten de stad bouwen”, geeft de burgemeester aan. Door het spoor te versmallen, ontstaat ook de mogelijkheid om de Westrand aan te laten sluiten aan het centrum. “Dat zal de kwaliteit van de wijk ten goede komen.” Voor het versmallen en opnieuw faciliteren van de infrastructuur van het spoor, wordt 20 miljoen euro uitgetrokken. “Dat draagt voor ons bij dat we meer ruimte krijgen voor Spoor C en de exploitatie goedkoper te maken”, aldus Buijs.

Het creëren van meer woongelegenheid in de stad is overigens niet het hoofddoel, meent de burgervader. “Het doel is écht om de leefbaarheid en de kwaliteit van de stad te verbeteren.” Volgens hem kan dit door schuifruimte op de woningmarkt te creëren en door nieuwe inwoners naar de stad te trekken. “We hopen een mix van inwoners te krijgen, waardoor onze stad duurzaam en lang vooruit kan.”

Fases

“In overleg met ProRail zien we dat we het spoor al heel snel kunnen gaan versmallen”, legt de burgemeester uit. Dat betekent dat de eerste fase, de duizend nieuwe woningen, in 2030 klaar zouden kunnen zijn. Latere fases van het project moeten ervoor gaan zorgen dat er in totaal vijfduizend huizen bij zullen komen. Hoe dit er uiteindelijk allemaal uit gaat zien, moet blijken uit het één miljoen dure onderzoek. Het gehele project moet in 2040 klaar zijn.

Aantrekkelijk

De Spoorzone moet dus inwoners aan gaan trekken en moet er ook voor gaan zorgen dat mensen uit Roosendaal daar willen blijven wonen. Er wordt ook gekeken met verschillenden scholen om bijvoorbeeld onderwijs te gaan faciliteren. “Het zou de regio enorm versterken”, denk de burgemeester. “We gaan volop inzetten op al deze mooie nieuwe kansen”, sluit hij af.

Lees ook: Spoorgebied Roosendaal op de schop: plannen voor ‘Stationskwartier’ worden gemaakt