Roosendaal

Veel bezwaar tegen nieuwe vorm thuishulp Roosendaal

Raymon Mens Raymon Mens

De huishoudelijke hulp in de gemeente Roosendaal is op de schop gegaan. In plaats van een vast aantal uren, krijgen cliënten hulp die een bepaald kwaliteitsniveau moet garanderen. Dat leidt echter tot veel bezwaren en thuishulp die niet toereikend is.

Maar liefst 148 van de 1500 cliënten die recht op hulp in het huishouden hebben, dienden een klacht in. Dat is bijna tien procent. De FNV sprong voor de hulpbehoevende Roosendalers op de bres en schakelde een jurist in. Deze heeft de klachten bij de gemeente gedeponeerd, die binnen 12 weken met een antwoord moet komen.

Volgens de FNV zijn er een aantal schrijnende gevallen. Zo krijgt een client die slechtziend en incontinent is nog slechts anderhalf in plaats van vijf uur per week thuishulp. Dit is niet voldoende om zijn huis schoon en leefbaar te houden, terwijl dit wel het uitgangspunt is van de nieuwe vorm van hulp in huis. Er komen ook meldingen van cliënten binnen die meerdere weken geen hulp hebben ontvangen. Daarnaast komen telkens andere medewerkers bij hulpbehoevenden over de vloer en komt de hulp op tijdstippen die voor hen eigenlijk te belastend is.

De gemeente wilde de problemen liever aan de keukentafel oplossen, maar een aantal cliënten heeft er dermate weinig vertrouwen in dat ze de FNV hun belangen laten behartigen. Volgens de organisatie zitten cliënten niet te wachten op nóg een bezoek en een gesprek zonder actie.