Roosendaal

Veel vragen over fatbikes, amper cijfers, wel zorgen

Fatbikes zijn meer en meer onderdeel van het straatbeeld. Maar dat gaat niet altijd goed. (foto: Perry Roovers)

Herbert Kats Herbert Kats

De opmars van fatbikes in het straatbeeld gaat gepaard met overlast en klachten. Jongeren zijn er happig op, maar de politie heeft zorgen. Afgelopen zaterdag raakten er nog twee meisjes uit Breda zwaargewond toen ze met hun fatbike in botsing kwamen met een auto. In de politiek worden met regelmaat vragen gesteld. De ziekenhuizen van Bravis hebben echter geen zicht op het letsel, zo blijkt.

Het Team Verkeer van de Eenheid Zeeland-West-Brabant houdt de zaak in de gaten. “De problematiek rondom de fatbike is bekend, maar tegelijk lastig aan te pakken”, zegt woordvoerder Dik Advokaat. “De nieuwe rollentestbank biedt wel de mogelijkheid om e-bikes en dus ook de fatbike hierop te onderzoeken. Maar tegelijk is de wijze van opvoeren lastig te detecteren”, laat de politiewoordvoerder weten.

Zorgen

In de politiek zijn er de afgelopen tijd van Roosendaal tot in het provinciehuis in Den Bosch vragen gesteld en zorgen geuit. Eind mei trok de Roosendaalse CDA-fractie aan de bel. Voor die partij is duidelijk dat er steeds meer fatbikes en e-bikes zijn die de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

Daarbij wordt gedoeld op inhalen op krappe fietspaden, hard rijden, afsnijden, enzovoorts. De partij oppert dat meer en betere voorlichting en handhaving soelaas kan bieden. “Op 1 maart 2024 gebeurde er in het centrum nog een stevig ongeluk waarbij een fatbike betrokken was”, haalt Sebastiaan Hamans een recent voorbeeld aan. Uit recente CBS-cijfers blijkt eens te meer dat vooral fietsers erg kwetsbaar zijn.

‘Sjoemelscooter’

Volgens de fractie van de PVV in Den Bosch is de fatbike voor jongeren een ‘stoer’ alternatief voor de scooter, maar dan gebonden aan minder regels. Vandaar dat Statenlid Tjerk Langman de bijnaam ‘sjoemelscooter’ aanhaalt. Opvoeren is makkelijk en snelheden tot wel 60 kilometer per uur liggen binnen bereik. De PVV heeft dan ook een beroep op demissionair minister Harbers gedaan om de verkoop van opvoersetjes te verbieden.

Alle gemeenten in West-Brabant kennen de materie, zo blijkt bij navraag. Tegelijk blijkt dat cijfers over fatbikes zelden of nooit worden bijgehouden. De meest expliciete reactie komt uit Halderberge, van communicatieadviseur Marjolein Bömer. “Het rijgedrag van bestuurders van fatbikes levert wel eens problemen op’, erkent zij.

Het speelt door de hele gemeente

Een te hoge snelheid, geen voorrang verlenen, over de stoep rijden zijn dan de verschijnselen. Specifieke overlastlocaties kent Halderberge niet, omdat meldingen hierover uitblijven. “Het speelt door de hele gemeente”, zegt Bömer. Tholen en Moerdijk geven aan dat het onderwerp daar amper een issue is.

‘Niet relevant’

Bravis-woordvoerder Jan WIllem van Bodegom meldt dat de ziekenhuizen in Roosendaal en Bergen op Zoom niet kunnen zeggen of letsel te wijten is aan een ongeluk met een fatbike. “We houden niet specifiek bij waar een verwonding door komt. Als iemand bijvoorbeeld een hoofdwond heeft door een valpartij. Dan houden we niet bij waardoor die valpartij komt, want dat is voor de behandeling niet relevant.”