Halderberge

Verkeersvisie Oudenbosch nu definitief: autoluwe zone en eenrichtingsverkeer

Gemeentehuis Halderberge

Het gemeentehuis van Halderberge.

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

De nieuwe verkeersvisie van de gemeente Halderberge is klaar. Na het delen van het conceptrapport met inwoners en ondernemers van de gemeente, is op basis van de gekregen feedback de visie vastgesteld.

Er is veel gereageerd op de conceptversie van de verkeersvisie. Naast een druk bezochte informatieavond zijn er ook een zestigtal online reacties binnengekomen. De visie is in grote lijnen hetzelfde gebleven. “Maar een aantal reacties hebben geleid tot bijstelling”, laat wethouder Thomas Melisse weten.

De grootste verandering is het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen op de toegangsweg tussen de Markt en het parkeerterrein Achter ’t Postkantoor. “Dat is om sluipverkeer tegen te gaan”, vervolgt de wethouder.

Verleggen van de busroute

Het tweerichtingsverkeer op de Markt/St. Bernaertsstraat blijft behouden. Er komen daar wel snelheidsremmende maatregelen. Ook gaat de gemeente het gesprek aan met busmaatschappij Arriva om de openbaarvervoerroute te laten verleggen. Deze zou dan veranderen naar Oudenbossche Koepelbaan (N640) – Vaartweg – Parklaan – Bosschendijk en vice versa. De bushaltes Kuivezand, Zellebergen en Markt vervallen hierdoor. Deze stap is nodig om het traject Zandeweg-Markt-St. Bernaertsstraat te voorzien van de snelheidsremmende maatregelen. Om omwonenden van bushalte Zellebergen tegemoet te komen, wil de gemeente het startpunt van de buurtbus naar die locatie verplaatsen.

Autoluwe zone

Er wordt al jarenlang gediscussieerd over het autovrij maken van de Professor van Ginnikenstraat en de Varkensmarkt. “Het is een discussie die al wel 30 tot 35 jaar loopt. Ik heb zowel voor- als tegenstanders gesproken. We houden daardoor wel vast aan de plannen, maar dan in de vorm van een proef”, gaat de wethouder verder. Voor gedurende één jaar worden de Professor van Ginnikenstraat en Varkensmarkt autoluw gemaakt. Autoluw is overigens niet autovrij: er komen twee losse parkeerplaatsen voor kiss and ride en laden en lossen.

Mocht na een jaar blijken dat de autoluwe zone bevalt, dan houdt de maatregel aan. Mocht de uitkomst negatief zijn, dan kunnen de maatregelen zonder al te hoge kosten weer teruggedraaid worden. “We richten de straat zo in dat het wel toegankelijk blijft voor verkeer. Hulpdiensten kunnen bijvoorbeeld gebruik blijven maken van de straat. Valt de proef negatief uit, dan hoeven we alleen een paal of bord weg te halen.” Hoe de herinrichting er daar verder uit gaat zien is nog niet bekend. “Daar gaan we de komende maanden over in gesprek met de ondernemers.”

Andere acties

Overige acties in de verkeersvisie zijn onder andere het verwijderen van de parkeerplaats voor touringcars naast de Basiliek, de kwaliteit van de bestrating en stoepen verbeteren en het aanpakken van wildparkeren bij de pinautomaat. Ook gaat de maximale snelheid in de Molenstraat terug naar 30 kilometer per uur. De herinrichting van de Molenstraat wordt waarschijnlijk in 2026 opgepakt. Daar hoort ook een participatietraject bij.

Lees ook: College Halderberge presenteert verkeersvisie Oudenbosch