Wouw

VLP maakt zich zorgen om Molensingel in Wouw: “Soms net een racebaan”

Maarten Elst Maarten Elst

VLP-raadslid Eric de Regt maakt zich grote zorgen om de veiligheid van de Molensingel in Wouw. De snelheid op de verbindingsweg wordt regelmatig overschreden. Ook de kruising van de Molensingel met het Kromveld en de Kloosterstraat vraagt om de nodige aandacht. Daarnaast vreest VLP ook een enorme toename van sluipverkeer als het ziekenhuis binnenkort haar deuren opent.

De Molensingel. Elke minuut raast er wel een auto met hoge snelheid voorbij. Tot ergernis van buurtbewoners, waaronder Eric de Regt. “De Molensingel verbindt de noordkant met de zuidkant van Wouw. Al het verkeer dat via Roosendaal Wouw binnenkomt, komt via de Molensingel. Vice versa met Wouwse Plantage en indirect met Moerstraten en Heerle. Het is een hele drukke straat”, schetst De Regt.

Vier pijnpunten

Wat VLP betreft, zijn er vier pijnpunten aan de huidige situatie aan de Molensingel in Wouw. “Het eerste punt is de snelheid”, somt het raadslid op. “De Molensingel is een asfaltweg. Best een brede asfaltweg. De weg nodigt uit om te hard te rijden. Je mag hier 50 kilometer per uur, maar de maximale snelheid wordt hier vaak overschreden. Ook regelmatig dat de auto uit de bocht vliegt. Dus wat ons betreft moet daar zeker iets aan gebeuren.”

Het tweede punt gaat over de kruising van de Molensingel met Kromveld en de Kloosterstraat. “Een heel druk kruispunt. Aan weerszijden ligt er een basisschool. Er is veel overstekend verkeer. Kinderen komen met de fiets of te voet naar school of worden door hun ouders afgezet. Er staan wel wat markeringen, maar dat is wat ons betreft niet voldoende. Het is eigenlijk wachten tot het een keer fout gaat.”

Komst Bulkenaar doet verkeer toenemen

Ten derde vindt de VLP de Molensingel onoverzichtelijk geworden. Met twee bushaltes kort op elkaar hoopt het verkeer regelmatig op als een bus midden op de weg tot stilstand komt om passagiers in en uit te laten stappen. “Ook staan er auto’s midden op het wegdek omdat het niet anders kan”, weet De Regt.

Het vierde en laatste punt is het alsmaar toenemende aantal verkeer over de Molensingel. Met de komst van het Bravis ziekenhuis aan de Bulkenaar (tegenover de A58) in 2025 zorgt ervoor dat meer auto’s door Wouw heen rijden. “We merken nu al dat als er iets op de A58 gebeurt, dat het dan drukker wordt in het dorp. Uit tellingen blijkt ook dat dat het geval zal zijn als Bravis aan de Bulkenaar zal komen. Om alvast voor te sorteren, kan er nu wat gedaan worden aan de verkeerssituatie in Wouw.”

“Soms is het hier net een racebaan”

De Regt heeft namens de VLP vragen gesteld aan het college en hoopt op de nodige oplossingen. “Laten we vooropstellen, wij zijn geen verkeersdeskundigen. De oplossingen laten we over aan degenen die daarvoor hebben gestudeerd”, zegt De Regt. “Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de snelheid van 50 terug te brengen naar 30. Alleen met een bordje verwisselen red je dat niet, daarvoor zal wat aan de weg wat aanpassingen moeten gebeuren.”

Ook voor de situatie bij de twee basisscholen heeft VLP alvast een oplossing bedacht. “Misschien net als halverwege ter hoogte van de Blomakker een kleine rotonde om de snelheid eruit te halen?”, oppert hij.

“Deze klachten zijn niet van gisteren. Bewoners klagen al langer dat hier soms net een racebaan is dwars door Wouw. Een aantal jaar terug is ook al het besluit aangenomen om het vrachtverkeer zonder bestemming uit de straat te weren. Dat is al een goed begin. Maar wat ons betreft moet er nog veel meer gebeuren”, aldus De Regt.