Wachttijden Bravis onder landelijk gemiddelde, maar verbeterpunten blijven
Independer heeft recent een overzicht gepubliceerd van wachttijden bij poliklinieken in Nederland. Hieruit blijkt dat ook Bravis op een aantal afdelingen de afgesproken norm overschrijdt. Hoewel het ziekenhuis benadrukt dat de wachttijden onder het landelijk gemiddelde liggen, worden er maatregelen genomen om deze verder te verkorten.
Als je aan AI vraagt wat Independer doet en een kort antwoord wilt, krijg je iets als dit: “Independer is een Nederlands platform dat je helpt bij het vergelijken van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en energie. Ze bieden onafhankelijk advies en tools om de beste deals te vinden die bij jouw behoeften passen.”
Onlangs publiceerde de organisatie een overzicht van wachttijden bij de poliklinieken in Nederland. Op de website kan lokaal worden ingezoomd en dan geven de cijfers over het Bravis ziekenhuis aan dat ook hier de nodige afdelingen de afspraken niet halen.
Meerdere uitschieters
Uitschieters zijn volgens het overzicht Anesthesiologie / Pijnbestrijding (elf weken), Dermatologie – Oncologie bij verdachte plekken (twaalf weken), Neurochirurgie (twaalf weken) en Urologie (dertien weken). De afdelingen Maag-, Darm- en Leverziekten, Neurologie en Neurologie – Hernia (Rug) ieder tien weken. Er zijn nog tien afdelingen waarbij het vijf weken of langer moet duren, aldus Independer. Het volledige overzicht is online in te zien.
Onder landelijk gemiddelde
Een woordvoerder van Bravis bevestigt dat niet alle poliklinieken de landelijke norm halen maar wil ook benadrukken dat wachttijden hier behoorlijk onder het landelijk gemiddelde liggen. Daarnaast wijst het ziekenhuis erop dat het overzicht niet gaat over spoedgevallen. “Spoedafspraken zien we altijd op korte termijn.”
Werken aan inkorten wachttijden
Ook meldt de zorgverlener dat de wachttijden voor Oogheelkunde al zijn ingekort. Om dit tevens bij andere poliklinieken voor elkaar te krijgen, worden nieuwe werkwijzen ingevoerd. Onder meer door een betere triage (beoordeling van de urgentie van de hulpvraag) en met de inzet van meekijkconsulten. “Dit zijn digitale consulten waarin de huisarts advies vraagt aan een medisch specialist. Met dit advies kan de huisarts in sommige gevallen zelf de patiënt diagnosticeren, behandelen en/of begeleiden.”
Huisartsen worden eveneens op andere wijzen meer betrokken. Zo is er een klankbordgroep, waarin knelpunten en samenwerking besproken worden. Volgens de woordvoerder is hier veel behoefte aan: “Door de druk bij de huisartsen zien we immers de verwijzingen naar ons ziekenhuis toenemen. Daarnaast bieden we uitgebreide scholingen aan huisartsen.”