Wat zijn de kerstdranktrends van 2021? ‘Nederlanders hebben een zetje nodig’
Welk drankje serveren we dit jaar bij de gourmet? En welke trends zijn er deze feestdagen te ontdekken op het gebied van de vloeibare versnaperingen. Voormalig sommelier en drankhandelaar Michiel Oomen uit Roosendaal denkt dat we dit jaar vooral vasthouden aan onze tradities. “Nederlanders ontdekken nieuwigheden vaak in de horeca. Dat gaat nu lastig.”
Toch zorgt de sluiting van de restaurants en cafés juist ook voor een totaal nieuw fenomeen in de zaak van Michiel. “We zien nu nog meer dan vorig jaar, dat mensen alsnog een volledig diner bestellen bij een restaurant en dat thuis opeten. Maar daar moet natuurlijk iets lekkers te drinken bij. Dus dan komen ze met de volledige menukaart bij ons in de winkel om wat passends te zoeken.”
Voor Michiel komt daarmee zijn oude liefde handig van pas. “Ik heb ruim twaalf jaar als sommelier gewerkt. Doordat de horeca moest sluiten, sta ik nu in een drankenspeciaalzaak. Dat ik nu op deze manier mijn kennis en passie weer mag delen, is fantastisch.”
Als ik tien jaar terug gin tonic bestelde, werd ik me toch raar aangekeken.
Toch zorgt de lockdown er volgens Michiel ook voor dat er weinig nieuwe trends ontstaan. “Die ontstaan toch in restaurants en cafés. Zeker in Nederland, waar we vaak een zetje nodig hebben.” Daarbij noemt hij het voorbeeld van de gin tonic. “Als ik die tien jaar terug bestelde, werd ik me toch raar aangekeken. Maar inmiddels kun je het drankje niet meer wegdenken. O, trouwens: gooi er een gin met kaneel of andere specerijen doorheen, en het kan prima tijdens de Kerst.”
Op diezelfde manier zijn er de afgelopen jaren meer dranken ingeburgerd in Nederland. “Denk aan glühwein. Nu de kerstmarkten steeds populairder worden, drinken we dat vaker en vaker. En ook met glühbier zie je dat nu gebeuren. Het aantal kerstbieren is trouwens ook niet meer bij te houden…”
In Engeland is het drinken van eggnog bijvoorbeeld traditie. Hier zien we dat amper.
Dat wil niet zeggen dat álle exotische winterdranken ons land kunnen veroveren. “In Amerika en Engeland is het drinken van eggnog bijvoorbeeld traditie. Hier zien we dat amper. Aan de andere kant merk je dat de popcultuur daar iets in kan veranderen. Kijk hoe we de Amerikaanse viering van Halloween steeds meer omarmen.” Voor hetzelfde geld zitten we over een paar jaar dus toch aan dat gele drankje.