Roosendaal

Wekelijks contact met Gastelseweg: gemeente Roosendaal wil betere relatie

Poolse supermarkt in Roosendaal

De Poolse supermarkt Polski Sklep

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

De gemeente Roosendaal gaat beter en actiever communiceren met bewoners als er procedures zijn, veranderingen in bestaande plannen of fouten zijn gemaakt. Dat schrijft burgemeester Han van Midden aan de gemeenteraad. De raad had gevraagd om extra uitleg over het rapport van de Commissie Ombudsman. De commissie was zeer kritisch op de gemeente Roosendaal over de behandeling van bewoners die problemen aangekaart hebben over de Poolse supermarkt aan de Gastelseweg. Begin deze maand was er een extra raadsvergadering om het rapport te bespreken.

Slechte communicatie met bewoners, slechte uitleg waarom dingen wel of niet nodig zijn, tegenstrijdige en achterhaalde informatie, een starre houding, geen transparantie. De Commissie Ombudsman had fikse kritiek op de gemeente Roosendaal na gesprekken met bewoners, ambtenaren en bestuurders. Aanleiding voor het rapport waren de problemen rond de Poolse supermarkt aan de Gastelesweg in Roosendaal. Er zouden niet voldoende parkeerplekken zijn en bewoners hebben last van alcoholmisbruik en wildplassers.

Elke 6 weken overleg met bewoners, raadsleden en burgemeester

Begin deze maand was er een extra raadsvergadering over het rapport van de Commissie Ombudsman. Daarin is besloten dat burgemeester Han van Midden voortaan het aanspreekpunt zal zijn over de supermarkt. In een brief aan de gemeenteraad geeft hij extra uitleg over de verbeteringen die hij van plan is. “Wij zullen opmerkzaamheid bevorderen en actief communiceren bij wijzigingen of achteraf geconstateerde onjuistheden. Het organiseren van een persoonlijk gesprek om een bewoner/verzoeker te informeren zal hierbij de voorkeur hebben,” laat Van Midden weten. “Ook wordt om de 6 weken een overleg georganiseerd met bewoners, 4 raadsleden en de burgemeester. Uiteraard wordt dit geïntensiveerd indien dit gewenst is of daar aanleiding toe is.”

Vooral over de parkeerproblemen had de gemeente veel beter moeten communiceren, concludeerde de Commissie Ombudsman. De burgemeester kreeg het advies om bewoners en gespecialiseerde ambtenaren snel met elkaar om de tafel te zetten. Zodat de bewoners duidelijke antwoorden kunnen krijgen op hun vragen. Van Midden geeft in de brief aan dat hij daar al mee begonnen is. In december is een groep bewoners uitgenodigd voor een gesprek. “Toen is afgesproken dat de gemeente een speciaal emailadres aanmaakt voor de bewoners van de Gastelseweg. Dit emailadres wordt benut om alle vragen aan de gemeente en de antwoorden daarop via één kanaal te communiceren.”

Onafhankelijk juridisch advies over parkeerproblemen

In november is er ook een team gemaakt met ambtenaren van verschillende afdelingen. De burgemeester vergadert elke week met dit team over de Gastelseweg. De vragen en antwoorden worden ook wekelijks naar de bewoners gestuurd, zodat duidelijk is wat er al is gebeurd en wat er nog open staat. De gemeente heeft ook onafhankelijk juridisch advies gevraagd over het aantal parkeerplekken dat nodig is rond de supermarkt. Bewoners krijgen ook met deze adviseur een gesprek, zodat ze rechtstreeks vragen kunnen stellen en uitleg krijgen.

Van Midden heeft ook gesproken met de ondernemer van de Poolse supermarkt. “De ondernemer is aangesproken op zijn verantwoordelijkheid over wat in de buitenruimte gebeurd en de overlast die zijn klanten veroorzaken,” aldus de burgemeester. “De ondernemer is bereid in gesprek te gaan met de omwonenden, maar zij wensen niet het gesprek aan te gaan.”

Gastelseweg is “een bijzondere casus”

De burgemeester noemt de Gastelseweg “een bijzondere casus”, herkent de kritiek van de Commissie Ombudsman en geeft ook toe dat de gemeente fouten heeft gemaakt. Maar in zijn brief aan de gemeenteraad benadrukt Van Midden dat niemand expres bewoners heeft dwars willen zitten. “De aanbevelingen nemen wij zeer ter harte. Daarnaast hechten wij eraan op te merken dat zowel het bestuur als onze ambtenaren altijd naar eer en geweten hebben gehandeld. Vaak is onder druk gepoogd vele vragen te beantwoorden. De bestuurlijke en ambtelijke inzet was en blijft onverminderd hoog zolang dit nodig is.”

Lees ook: Burgemeester Van Midden pakt regie rond problemen Poolse supermarkt
Lees ook: Extra raadsvergadering over problemen Poolse supermarkt