West-Brabant

Welkom in de jungle van de zorgverzekeraars, dit duo wil je op weg helpen

Marieke Smeding en Michel de Brouwer banen zich een weg door de ondoorzichtige jungle van de zorgverzekeraars.

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

In 2024 kost een zorgverzekering je nog meer. Aangezien de premies stijgen en de toeslag juist daalt, gaat het basispakket ongeveer veertig euro meer kosten per maand. Alle reden om eens kritisch te kijken naar de ruim dertig beschikbare basisverzekeringen. Maar hoe krijg je inzicht in dat oerwoud aan mogelijkheden en de complete boekwerken met bijbehorende voorwaarden? Marieke en Michel willen je op weg helpen.

Michel de Brouwer woont nu ongeveer vijf jaar in Heerle en is enkele jaren geleden een nieuwe carrière gestart als filmmaker. Hij heeft, net als veel mensen, ook op medisch vlak het nodige meegemaakt en liep onder meer op tegen de uiterst ondoorzichtige wereld van de zorgverzekeraars.

Zijn vriendin Marieke Smeding werkt al de nodige jaren in die sector. Samen besloten ze dat het hoog tijd is voor eerlijke maar vooral begrijpelijke uitleg bij dat jaarlijks wijzigende oerwoud aan informatie. Met hun onlangs gestarte initiatief De Zorgjungle willen ze duidelijkheid scheppen in de wirwar aan informatie.

‘Verplicht product’

Toen Michel er tegenaan liep dat zijn verzekeraar niet alle kosten wilde vergoeden kon Marieke niet veel voor hem doen. Het was midden in het jaar en dan is overstappen niet mogelijk. Dit is een van de dingen die het tweetal onverteerbaar vindt. “Het is een verplicht product.” En hun andere grote punt van kritiek is de ondoorgrondelijke, honderden pagina’s aan voorwaarden die bij de verschillende polissen worden gehanteerd. “Maak het begrijpelijk”, is hun oproep aan de sector maar ook aan de overheid, die daar een sturende rol in zou moeten nemen.

Versimpelen

“We zouden het liefst vier overzichtelijke basisverzekeringen zien waaruit je kan kiezen”, vertelt Marieke. “Dan kunnen er per verzekeraar best nog wat verschillen zijn in de mate waarin er vergoedingen zijn”, stelt ze. Maar in de basis is het volgens haar nu zelfs voor hoogopgeleide mensen niet te overzien. Dat aanvullende verzekeringen meer opties bieden snapt ze, maar ook daar valt nog een wereld te winnen als het gaat om overzicht en duidelijkheid.

Voorlichten op onderhoudende wijze

Met een onlangs opgerichte stichting willen Marieke en Michel orde gaan scheppen in de chaos. Via een website en een YouTube kanaal gaan ze mensen voorlichten. Met soms vrij serieuze filmpjes en items maar waar het kan luchtig en begrijpelijk, zelfs met een komische noot. “Zoals bijvoorbeeld ook Arjan Lubach dat doet”, legt Michel uit. Het moet leuk en zelfs entertainend zijn als daar ruimte voor is, zodat mensen er graag naar kijken. En er ook nog wat van opsteken.

De serieuze kant

Er is echter ook een serieuze noot, waar nodig. Persoonlijke ervaringen van mensen worden niet geschuwd, als ze die kwijt willen. Daarnaast wil hun stichting persoonlijk advies op maat gaan geven, nog dit jaar. Het idee is een netwerk op te bouwen van mensen met verstand van zaken, die wijzen op de mogelijkheden en zich daarbij baseren op iemands persoonlijke omstandigheden Voor mensen met een kleine beurs mogelijk zelfs kosteloos, anderen betalen zo’n 130 euro voor dat maatwerk. In veel gevallen zal het snel zijn terugverdiend, er valt vaak het nodige te besparen.

Groeien

Voorlopig zitten de mensen in het netwerk van De Zorgjungle vooral in de regio West-Brabant. En dat mag nog groeien, dus geïnteresseerden zijn zeker welkom. Ook mensen die hun verhaal willen delen of wellicht mee willen werken aan de filmpjes zijn van harte uitgenodigd. Ze kunnen zich via e-mail melden. En voor vragen staat hun inbox ook al open.

Een grote uitdaging is nog wel de kostenkant. Vooralsnog moet er geld bij en dat kan natuurlijk niet zo blijven. Om van hun plannen een succes te maken willen de gedreven avonturiers tevens op zoek naar andere inkomsten. Michel: “We gaan kijken of er subsidies beschikbaar zijn en sponsoren zijn eveneens welkom.”

Het YouTube kanaal is nog niet live maar wordt een deze dagen gelanceerd. Check de website van Marieke en Michel voor een link naar de eerste filmpjes.