WijZijn start campagne ‘Wij zijn het waard’ als tegengeluid Bergse zorgbezuinigingen
Wij zijn het waard. Dat is het statement dat WijZijn duidelijk wil maken met haar nieuwe campagne, die recent gelanceerd is. Door verschillende bezuinigingen kan de organisatie namelijk niet meer voldoen aan de vele hulpaanvragen van inwoners van Bergen op Zoom. Dat resulteert in een hoop meer werk en lange wachttijden.
“Eigenlijk is deze campagne een manier om het geluid van de inwoners zo dicht mogelijk bij de Bergse gemeenteraad te brengen”, vertelt WijZijn-bestuurder Ad van Rijen. Want dat is uiteindelijk wat de organisatie duidelijk wil maken: door persoonlijke verhalen te delen te laten zien wat de impact van deze bezuinigingen heeft, of kan hebben.
Korte wachttijd is cruciaal
Selinde Baar is al een aantal jaren cliënt bij Welkracht, dat onderdeel is van WijZijn. “Als ik zes maanden had moeten wachten voor ik hier terechtkon, weet ik niet of ik er nu nog zou zijn”, zegt ze. Al sinds haar twaalfde krijgt ze hulp voor problemen waar ze geestelijk mee worstelt. “Pas sinds ik bij WijZijn kom voel ik me gehoord als mens, en heb ik een therapie gevonden die bij mij past. Dat gun ik andere mensen ook.”
Maar deze hulp is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Het is volgens Selinde ontzettend belangrijk dat de wachttijd enorm ingekort moet worden. “Want tegen de tijd dat mensen om hulp vragen, speelt hun probleem al veel langer. Dat is dan dus ook echt hét moment dat ze die hulp nodig hebben. Moeten ze lang wachten, dan kan het zijn dat iemand het leven opgeeft.”
Preventief is goedkoper
Berry van Lien uit de wijk Gageldonk werkt nauw samen met WijZijn. “Iedere donderdagavond is in onze wijk ZoomIn, een contactmoment waarop wijkbewoners langs kunnen komen met vragen of problemen. Bijvoorbeeld voor het invullen van een uitkeringsaanvraag, of iets anders.” Momenteel zitten er iedere donderdagavond twee mensen die hierbij kunnen helpen. “Maar dat is echt veel te weinig, er komen steeds meer mensen met vragen. En niet iedere vraag is zomaar beantwoord, dat heeft tijd nodig.”
Berry is bang dat als er niet meer hulp komt, of in het ergste geval zelfs nog minder, het fout gaat in zijn wijk. “Gageldonk is een kwetsbare wijk. Mensen met schulden laten zich niet zomaar horen, maar ze zijn er wel. Mochten ze niet op tijd geholpen worden, dan gaat dat van kwaad tot erger.” Bovendien denkt Berry dat het uiteindelijk ‘goedkoper’ is om preventief te investeren. “Als iemand al diep in de problemen zit, wordt het oplossen juist alleen maar duurder.”
Gematigd enthousiast
De noodkreet, of noodkreten, van WijZijn en de betrokkenen zijn toegelicht in een beeldvormende raadsvergadering. “En een kleine week later heeft de raad hier ook nog zelf over gesproken, wij zaten daar bij”, legt Van Rijen uit. “Toen hoorden we dat velen het er wel mee eens waren dat er niet bezuinigd kan worden op zorg. Noem me gematigd enthousiast, want er moet wel eerst iets gebeuren voordat ik daar een conclusie over trek.”
Van Rijen wil nog benadrukken dat de campagne kosteloos is opgezet. “Allemaal dankzij Bergse ondernemingen.” Meer informatie over Wij zijn het waard is terug te vinden op deze website.
Lees ook: Wethouder: campagne WijZijn ‘geen geschikt middel’ voor terugdraaien raadsbezuinigingen Lees ook: Maatschappelijke organisaties luiden noodklok over bezuinigingen: ‘Het is half één’