Woensdrechtse cliënten ook in coronatijd dik tevreden over WMO
Foto ter illustratie © Shutterstock
Een dikke voldoende voor het Woensdrechtse WMO-beleid: in de resultaten van het nieuwste onderzoek onder zo’n 300 cliënten worden rapportcijfers tussen de 8 en 9 uitgedeeld. Het contact met de gemeente ervaart 80 procent van de ondervraagden als prettig. Maar liefst 90 procent vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed en 87 procent is tevreden over de verleende hulp. Het leidt voor 85 procent van de clienten zelfs tot een betere kwaliteit van leven. De WMO-consulenten doen het ook prima: zij krijgen een 8,4 op het rapport. De zorgaanbieders ontvangen uit Woensdrecht een 8,2.
Maatwerkvoorzieningen
De onderzoeken hebben betrekking op de individuele maatwerkvoorzieningen zoals hulp in de huishouding. Al lange tijd zijn de WMO-scores in Woensdrecht hoog maar sinds vorig jaar voert de gemeente ook een doorlopend onderzoek, een zogeheten moniror, naar de waarderingen. Driemaal is een meting uitgevoerd en wethouder Lars van der Beek is zeer tevreden over de uitkomsten: “De resultaten zijn des te mooier omdat het geen gemakkelijk jaar was voor onze medewerkers”, zo laat hij weten. “Door de coronacrisis verliepen contacten anders dan normaal, onze medewerkers werkten vaak onder andere omstandigheden vanuit huis en we kenden financiële uitdagingen om iedereen de zorg te kunnen leveren die nodig is.”
Megacompliment
Van der Beek beschouwt de hoge waardering als “een echt megacompliment voor onze wmo-consulenten en voor onze zorgaanbieders.” Juist omdat de professionals vanwege corona ook met aangepaste maatregelen hun werk moesten doen, zo benadrukt de wethouder. Dat werk was vaak bij de mensen thuis.
Ook verbetering
Hoewel de cliënten in Woensdrecht over het algemeen zeer tevreden zijn over de WMO-uivvoering, zijn er op een aantal punten ook verbeteringen nodig. Zo geeft 34 procent van de ondervraagden aan dat ze in meer of mindere mate moeite hebben met het indienen van een aanvraag. Volgens wethouder Van der Beek is dit deels toe te schrijven aan de coronasituatie. “Maar mogelijk zijn er ook andere achterliggende redenen, die we dan graag kennen om te kunnen verbeteren.” Sinds december vorig jaar kunnen menen op afspraak bij het gemeentehuis in Hoogerheide terecht voor een WMO-aanvraag. Bij dat gesprek kunnen ze ondersteuning krijgen. Meer dan een kwart van de ondervraagden was niet van deze mogelijkheid op de hoogte, zo blijkt. Bijna dertig procent had vooraf geen idee over de onderwerpen die in dat gesprek aan de orde zouden komen.