Zomerschoolleerlingen hoeven geen vakantie: ‘Hier zijn al mijn vrienden’
67 kinderen van de Internationale Schakelklas (ISK) van Curio in Bergen op Zoom bikkelen tijdens de zomermaanden gewoon door. Onder begeleiding van een aantal docenten spijkeren ze vijf weken lang hun Nederlands bij, leren ze rekenen en allerlei sociale vaardigheden die in Nederland van pas komen.
Vijf weken lang, drie dagen per week zitten 67 leerlingen ijverig in de schoolbanken van de Internationale Schakelklas van Curio. Rogier Raeijmaekers, onderwijsmanager van ISK Curio, loopt glunderend over het schoolplein. “Voorafgaand aan de zomervakantie ben ik de klassen binnengelopen met de vraag wie er in de zomerklas wilde. Het aantal vingers was overweldigend. Toen ik aangaf dat we verwachtten dat ze in vijf weken tijd drie keer per week naar school moesten, bleven ze enthousiast”, vertelt Raeijmaekers.
Trajectbegeleider
Volgens Achraf Al Kholali is het enthousiasme wel te verklaren. “Deze kinderen zijn enorm gemotiveerd”, vertelt hij. “Ze hebben vaak een zware reis achter de rug. Sommigen van hen hebben hele nare ervaringen opgelopen voor ze in Nederland aankwamen. Hier kunnen ze zichzelf zijn, kind zijn en leren. Elke dag, ook in de zomervakantie, stormen ze binnen en willen ze Nederlands leren, rekenen. Echt mooi om te zien.”
Al Kholali is trajectbegeleider bij Curio namens de pedagogische stichting Opendoor. “Kinderen van 12 tot en met 18 jaar komen hier de eerste twee jaar na aankomst heen om te acclimatiseren”, vervolgt Al Kholali. “Ze leren de taal en leren enkele belangrijke vaardigheden zoals solliciteren. In de tussentijd beoordelen wij op welk niveau ze zitten en geven ze na twee jaar het advies voor een studierichting of helpen meezoeken naar een eerste baantje.”
Enthousiasme
De Eritrese Kisenet schuwt de camera niet en maakt van het moment gebruik om juf Van Vooren het hemd van het lijf te vragen. “Ik werk nu anderhalf jaar op de ISK”, antwoordt Van Vooren. “Hiervoor werkte ik als docent op het mbo. Het enthousiasme en de wil om te leren bij deze kinderen spreekt me enorm aan.”